چند روزیه که دوستان احساساتی که با تحریک عده ای اشنا شروع کرده اند به انتقادات درست ولی نابجا از هیات اتومبیلرانی سقز
از انجا درست که کار انان از لحاظ صعود به ارتفاعات و کوهها با ماشین از نظر محیط زیستی را محکوم میکنیم ولی نابجا از این نظر که اینچنین برخوردها بدین صورت اشتباه است
و
در اینجا بیانیه ها و نظریات تعدادی از دوستان از جمله خودم را منعکس میکنیم بدونه هیچ جانبداری
البته بازم تخریب محیط زیست را محکوم کیکنیم
|
مرثییهای برای مرگ کوهستانها متاسفانه مدت یک سال است که فعالیتهای گسترده مخرب محیط زیست و کوهستانهای کردستان با حمایت بعضی از مسئولین در حال رخ دادن است که بارزترین آن هجوم ویران کننده دهها خودرو هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان سقز و اداره تربیت بدنی شهرستان سقز به قلهی چهل چشمه میباشد.
این هیئت در برنامههای خود با خودروهای متعدد و ایجاد برنامههای تور کوهستان فاجعهای جبران ناپذیر را برای میراث ملی سرزمینمان رقم میزند! از جمله اقدامات آن میتوان از صعودهای مکرر به قلههای: نهکهرۆز، بهردهڕهش، رووش، وهنهوشه، چل چهمه و ...، نام برد که نشان دهندهی شکل گیری جریانی مخرب و فاجعهوار است.
وجود ماشین الات و خودروهای دو دیفرانسیل و ایجاد و هموار کردن مسیرهای پاکوب و جادههای متروکه و مسدود شده، ایجاد آلودگی های زیست محیطی، آلودگیهای صوتی، تهدید جانداران و گونههای جانوری در خطر انقراض مناطق کوهستانی، نابودی گونههای گیاهی نادر و گیاهان دارویی، بخش مهمی از عواقب این فعالیتهای به ظاهر تفریحی است که متاسفانه هر روز گستردهتر و مخربتر به جان کوهستانهای بی دفاع و شفابخش کردستان افتاده است.
کوهستانهای کردستان خود زخم خورده طبیعت گردان ناآشنا به مسائل زیست محیطی است که همواره از شکار بی رویه حیات وحش، زبالههای دیداری، سوزاندن و نابودی گونههای گیاهی، نوشتن سنگها و صخرهها با اسپریهای رنگی، بر جای گذاشتن پلاکارد ها و بنرهای تبلیغاتی بر فراز قله، ایجاد مسیرهای متعدد پاکوب در دل کوهستان، جادهکشی و سازههای بتونی رنج میبرد و اکوسیستم منطقه را دچار دگرگونی نموده است و آیندهی این کوهستانها را میتوان در زبالهدانی ها و مراکز صنعتی و ویرانههای برجای مانده در گوشه و کنار مناطق مسکونی باید جست!
ما باید پاسخگوی آیندگان باشیم و میراث فرهنگی و طبیعی آنان را با حفظ امانت و رعایت اصول اخلاقی و تعهدات انسانی و الهی حفظ نماییم. خوشبختانه این جریان در آغاز راه است و با اینکه ضربات جبران ناپذیری بر پیکره اکوسیستم منطقه وارده نموده است اما هشیاری مسئولین استانی و مدیریت ارگانهای ذیربط میتواند مانع از گسترده شدن این موج ویران کننده به شهرستانهای دیگر و همچنین مرکز استان کردستان شود. اقدامات هیئت اتومبیلرانی شهرستان سقز تلنگری بود برای هشیاری هرچه بیشتر مردم فهیم کردستان و مسئولین دلسوز این دیار که همواره با احترام به ارزشهای الهی، انسانی و اخلاقی موفق شدهاند زیباییهای کردستان را به بهترین شکل ممکن حفظ نمایند و هرگونه تخریب این میراث ملی را برنتابند.
چهل چشمه و کوهستانهای دیگر کردستان از لحاظ رتبهبندی از جملهی مراتع درجه اول محسوب میشوند و کوهستان چهلچشمه به عنوان مهمترین منبع گیاهان داروی کشور، یکی از ارزشمندترین مناطق کوهستانی ایران است، که بخش مهمی از میراث ملی و طبیعی ایران به حساب میآید که حفظ این میراث ارزشمند وظیفهی انسانی همه ماست. امید که با عنایت مسئولین استانداری، اداره کل منابع طبیعی استان، اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مانع از تخریب و نابودی این کوهستانهای شفابخش و ارزشمند باشیم.
اطلاعیه هیئت اتومبیلرانی سقز درباره صعود به کوه چهلچشمه در مرداد ماه در پی برگزاری برنامه صعود به کوه چهل چشمه که یک ماه قبل در اوایل مرداد توسط هیئت اتومبیلرانی سقز با هماهنگی نهادهای مرتبط انجام شد جمعی از کوهنوردان و همچنین انجمنهای حمایت از طبیعت نسب به برگزاری این برنامه اعتراض کردند و نسبت به خطر تخریب محیط زیست این منطقه هشدار دادند.
بر همین اساس هیئت اتومبیلرانی سقز برای رفع شبهات موجود و همچنین اطمینان از پاسداشت طبیعت منطقه و لزوم رعایت این امر خطیر و حیاتی اطلاعیهای صادر کرد که به اطلاع کلیه کسانی که نسبت به حفظ طبیعت کردستان احساس مسئولیت میکنند میرسد.
متن اطلاعیه: هیئت اتومبیلرانی سقز در یک اقدام زیبا و با هدف ارزشمند کرامت انسانی و با رعایت اصل حرمت به پاکی و تقدس محیطهای طبیعی و به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان در بلندترین قله کوهستان چهل چشمه اولین سحری و افطاری را میزبان ورزشکاران، ورزشدوستان و اعضای هیئت بود.
به منظور آشنایی بیشتر با مسیر و رعایت اصل پیشکسوتی و کسب اجازه و تهیه برخی ملزومات سفر قبل از حرکت با رئیس و اعضای هیئت کوهنوردی شهرستان هماهنگی لازم به عمل آمد و همکاری صمیمانه آنان دشواری مسیر را تا حد زیادی آسان نمود.
در این سفر که در آن به جز ورزشکاران اتومبیلرانی و اعضای هیئت، رئیس اداره تربیت بدنی سقز، رئیس شورای اسلامی شهرستان سقز و جمعی از خبرنگاران دعوت شده جهت پوشش خبری آن از جمله خبرنگار سایت ورزشی آروکمپ، مسئول هفته نامه کوشا و نماینده صدا و سیمای استان کردستان حضور داشتند گروه با عبور از 55 کیلومتر جاده اسفالت و جاده روستایی تا روستای "دره ههوان" و و سپس پشت سر گذاشتن 15 کیلومتر جاده نظامی مخابراتی که به کوه چهل چشمه منتتهی میشود با رعایت عدم تجاوز حتی به یک متر از حریم مرتع این کوهستان به قله کوه چهل چشمه رسیدند.
اهداف این صعود: 1ـ شناسایی مسیر و انتخاب آن برای صعود سالخوردگان و معلولین و افراد ناتوان جسمی علاقمند به کوه پیمایی، 2ـ تست توانایی اتومبیلهای دو دیفرانسیل و رانندگان آنها در عملیات احتمالی امداد و نجات کوهنوردان، 3ـ نهال کاری کوهستانها و همچنین حمل مخازن آب جهت آبیاری، 4ـ عملیات اطفا حریق با توجه به اینکه متاسفانه دائما شاهد آتش سوزیهای متعدد کوهستانها هستیم.
از آنجاییکه عزیمت گروه دقیقا متقارن با بازگشت کوهنورد محبوب و قهرمان سقزی آقای هیوا دادخواه از صعود به یکی از قلل هیمالیای چین "کوه موستاق آتا" بود، نویدبخش این نکته میتواند باشد که با تلفیق این دو رشته مفرح و هیجان برانگیز ورزشی و تعامل و همکاری صمیمانه هر دو گروه با هم گامی موثر در اعتلای ورزش با نشاط کوهنوردی و همگانی شدن این رشته ارزشمند در جامعه شود و با اقداماتی که هیئت اتومبیلرانی سقز در برنامه کاری خود اعمال نمودند، تغیری اساسی در وضعیت موجود داده و وضعیتی مطلوب بدست آید و کوهنوردی انحصاری خاص افراد ورزیده و حرفهای را عمومی تر نموده و بتوان در صعودها عدهای علاقمند محروم از توناییهای کوهنوردی مانند سالخوردگان و معلولین و سالمندان مشتاق حضور در کوهستان را که در حسرت صعود و استفاده از منظرگاههای طبیعی و بکر ماندهاند را به آنجا رساند. در پایان به تمامی کسانی که در حفظ و نگهداری طبیعت و رعایت حرمت آن قدمی برداشته اند دست مریزاد میگوییم.
هیئت اتومبیلرانی و موتور سواری شهرستان سقز
|
| اینم نظریه موافقان و مخالفان |
| میدیا |
بنده نه تنها عمل هیئت محترم اتومبیلرانی را قابل توجیه نمیدانم وبسیا کار ناپسندی است وقتی با عمق بیشتری به کلمات و جملات برادرمان رامیار نگاه میکنم احساس میکنم خصومت دیرینهای در کنار کلمات وجود دارد که تحریک کننده اصلی این عزیزمان است که تا این حد که دست به دامان مقامات استانی و کشوری و لشکری و.... برده است. تخریب طبیعت عمل تازهای نیست، آیا همایشهای کوهنوردی که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم نوعی از تخریب و پاکوب کردن گیاهان و مراتع نیست؟ در یکی دو ماه اخیر در تمام نقاط استان شاهد آتش زدن زمینها و به قول شما طبیعت به شکل بسیار بیرحمانه بودیم که باعث از بین رفتن گیاهان، بوته ها، درختان و جانوران بی آزار شده، اما چرا هیچ کس به یکی از مقامات برای جلوگیری اعتراضی نکرده و وکلای مدافع طبیعت چرا سکوت کردند؟ چرا ژورنالیستهای محترم این گونه نامهربانیهای عمدی و غیرعمدی را در سایتهای فعال محیط زیست منتشر نکردند و یا اگر هم انجام دادهاند در حد یک پاراگراف گنگ و مبهم و بدون محتوا و بدون نتیجه؟!
|
| سقزی |
دوست عزیز رامیار: نوشتهای که منو میشناشی، این یک نوع تهدید بود! تمام حرفاتون در حد شعار است، چه شما بخواهی چه نخواهی دگرگونی و تغییرات قانون طبیعت است پس شما هم نمیتونی جلوی تغییرات رو بگیرید. منظورتون از جمله طبیعت به اصطلاح خدادادی چیست؟ حتما فکر میکنید طبیعت رو شما درست کردهاید! درضمن چرا به اسم هیئت کوهنوردی دفاعیه نوشتهای و از خودتون حرف درآوردهاید؟ خودتون رو از همه عاقلتر و کاملتر دیدید که به همه توهین میکنید؟ متن دو کلمه حرف حساب رو هم بخون شاید تلنگری باشه برای بیدار شدن شما. درضمن اسم این همه اداره و ارگان رو نوشتهاید مطمئنید دیروز با اینکه تعطیلی بوده همه شما رو همراهی کردهاند؟ فکر نمیکنید زیادهروی کردهاید؟ ما که از این ادارهها و طرفداران شما هیچ اطلاعیهای ندیدیم!
|
| سلیمان |
با سلام، بنده نیز به عنوان یک کوهنورد تخریب محیط زیست را محکوم میکنم ولی بنظرم باید نکاتی را برای تفهیم عمومی دوستان ذکر نمایم. 1. ایا مگر فقط هیات ماشین و موتور شروع به تخریب نموده یا اصلا تخریبی صورت گرفته است؟ ایا کوهنوردان عزیزمان تخریب انجام نمیدهند؟ با اسپری بر روی سنگهای بزرگ یادگاری نوشتن مگر تخریب نیست؟ اتش زدن بوتهها و کشتن حیواناتی مانند مار و... مگرتخریب محیط زیست و کوهها نیست؟ 2. هیات ماشین و موتور مگر به اندازه کوهنوردان عزیزمان اشغال و زباله را در کوه به جایی میگزارند؟ 3. چرا این دوستان عزیزمان بعد از 3 هفته به یاد این فاجعه افتادهاند؟ ایا کسانی خاصی در پشت این ماجرا هستند؟ 4. در کل این ماجرا مقداری بو دارد، مگر شما دوستان محافظ محیط زیست هر هفته این اقایان را در كوههای "روش، وهنهوشه، نهکهرۆز و..." ندیدهاید؟ 5. مگر همین دوستان هیات ماشین و موتور نبودند که در كوه "روش" کمکمان کردند که نهالهایی را واسه جانپناه به بالای قله ببریم؟ 6. مگر این دوستان نبودند که در مهار کردن اتش كوه جاقل و روبروی شهرک صنعتی در ابرسانی به دوستان اتشنشان و... کمک میکردند؟ 7. با این عمومی کردن مطلب مردم عادی که نمیدانستند میتوانند در تمامی کوههای کردستان با ماشین تا نوک قله بروند حال دیگر فهمیده و انان نیز به دنبال جادههای نظامی میگردند برای صعود. 8. همچنین اگر یاد اقایان باشد برای تبلیغات و استقبال از قهرمان کوهنوردی سقز "هیوا دادخواه" همین اقایان هیات ماشین سواری بودند که در حالی که در مسیر "چلچهمه" برای صعود بودند تلفنی کارهارا برایمان مهیا ساختند وگرنه هیچ ارگانی همکاری نمیکرد. من بازم در کل از اقدام این دوستان دفاع نمیکنم و اقدام انان را محکوم میکنم ولی نه به این صورت چون با این دوستی خاله خرسه بازی که در اوردید همه مخصوصا سنندج به مشکلات داخل هیاتهای ورزشی سقز پی بردند و در اینده از همین حربه بر ضد هم کوهنوردان و هم ماشین سواران استفاده میکنند. بهتر این بود این ماجرا در مابین خودمان حل میشد.
|
| سایت خبری ورزشی آروکمپ |
در جواب نظر آقای رامیار درباره رعایت نشدن اصل ژورنالیستی و خبرنگاری حرفهای توسط سایت ورزشی آروکمپ لازم است جهت اطلاع به عرض برسانیم که: اولا اگر منظورتان از رعایت نکردن اصل خبرنگاری، تغیر در متن اطلاعیه هیئت اتومبیل رانی است که لازم است بدانید این متن ابتدا به صورت دست نوشته و خام تحویل دفتر سایت گردیده و پس از ویرایش و تایپ و سپس با تائید خود هیئت اتومبیلرانی بر روی سایت منتشر شده است تا این اصل رعایت شده باشد. دوما اگر منظورتان حذف نام رئیس هیئت کوهنوردی سقز از متن است که آن نیز پس از چندین بار تماس مکرر خود رئیس هیئت کوهنوردی سقز و حتی هیئت اتومبیلرانی که خود درخواست حذف نام ایشان را داشتند، نام ایشان و اعضای هیئت کوهنوردی سقز جهت رعایت حفظ حریم حقوقی این اشخاص، از متن حذف گردید. سوما سایت ورزشی آروکمپ به هیچ عنوان اقدام به تائید با نفی نسبت به درستی یا نادرستی عمل هیئت اتومبیلرانی سقز نمیکند و خبری که بیست روز قبل و در تاریخ مرداد در سایت آروکمپ راجع به این واقعه درج گردید موئید این مطلب است و درج خبر لزوما مهر تایید بر انجام کار عدهای خاص نمیباشد. در ضمن لازم به یادآوری است كه عکاس خبری سایت آروکمپ برای اثبات رعایت اصل خبرنگاری و روزنامه نگاری حرفهای دعوت هیئت اتومبیلرانی را مبنی بر عکسبرداری از تور آنها پذیرفت، همانطور که بارها از همایشهای کوهنوردی و یا سایر رشتههای ورزشی فعال در شهر سقز گزارش تصویری تهیه کردهاند. سایت خبری ورزشی آروکمپ ـ سقز
|
| فعال محیط زیست |
در خطاب به " شاید یک ورزشکار " دوست بزرگوار ما هم در مرحلهی اول همین را میخواستیم که مسئولان قبول بکنند که کارشان اشتباه بود، اما یکی از اعضای فعال هیئت در پاسخ به یک فعال محیط زیست عنوان کرد ما ورزشکاریم و از این ورزش به این شیوه لذت میبریم و شما هم از کوهنوردی لذت میبرید و هر کاری که از دستتان بر میآید انجام دهید و ما نیز به گفته ایشان عمل میکنبم. اما از حسن نیت و ادبیات خوبتان نهایت تشکر و قدردانی را دارم. ای کاش همهی آن 30 نفر که به چهلچشمه رفتند این ادبیاتشان میبود. در خطاب به " دوکلمه حرف حساب " نیز باید بگویم؛ بله بزرگوار جاده وجود دارد اما شعور و درک و فهم هم وجود دارد اگر من اتومبیلران و من کوهنورد یا ورزشکار خود ندانیم با عبور از این جاده چه ضرباتی را وارد مینماییم پس چه انتظاری از دستاندرکاران جادهسازی دارید. ما باید دلسوز خاک و آب و سرزمینمان باشیم، چون جاده هست باید مسئولان بدون توجه به پیامدهای این جاده باید از آن عبور بکنند؟ اگر من و شما دلسوز این سرزمین نباشیم چه کسی باشد؟ دوست عزیز، عکسها خود به وضوح نشان میدهد که چه پوشش گیاهی در روی آن به اصطلاح جاده وجود دارد اما این را خدمت دوستان عرض نمایم. ما کوهنوردان وقتی گلی را در میان گون و یا خار میبینیم دقایقی به دورش میایستیم، از آن عکس میگیریم و با شوق و ذوق آن را میبوسیم، برایش آواز میخوانیم و اشک شوق چشمانمان را خیس میکند. بزرگوار، شما چه کردید؟ با لاستیکهای پهنتان این گیاهان که ما به عشقشان به کوه میرویم را له کردهاید! آن گیاه دارویی که میتوانست جان یک انسان را نجات دهد و چه بسا بشریت را نابود میکنید. بحث ما این یک بار رفتنتان نیست! تصور بکنید هیئت اتومبیل رانی سقز، مهاباد، بوکان، بانه، دیواندره، سنندج، مریوان، بیجار، قروه، همدان، کرمانشاه، تهران، زاهدان، زنجان و... برای تفریح یا به قول شما اطفا حریق به چهلچشمه بیایند و چون خوب میدانند به قله راه دارد این کار را میکنند، آنگاه ویرانهای از این کوه باقی میماند! ویرانهای که شرم میکنیم بگوییم چهلچشمه کوهستان ماست، افتخار کردستان است! امروز با سربلندی دم از چهلچشمه و کوهستانهای مرتفعمان میزنیم آنگاه با چه رویی این را بگوییم؟ چه بگوییم؟ چه میراثی داریم؟ طبیعتمان که در بهار و اردیبهشت واقعا بهشت است چه بر سرش میآید؟ ماشین آلات ویرانی به همراه دارند، ویرانی! ممنونم از حسن توجه شما عزیزان اما به ما حق بدهید که کوتاه نیاییم، به ما حق بدهیم که کمی اشک برای میراث سرزمینمان که همهی افتخارمان است بریزیم. درود بر همهی شما دوستان فهیم.
|
| دو کلمه حرف حساب |
ایران امروز همانند دهه شصت امریکاست که کم کم در دام موج توفنده اتومبیل در حال غرق شدن است. این موج که از سوی قدرتهای منفعت طلب داخل و خارج صادر میشود به سبب جذبه و لذتی که همراه میاورد در حال همهگیر شدن است. محیط زیست و دوستداران اون در حال نبردی تاخیری و متاسفانه بدون پیروزی هستند، چرا کسی جلو ساخت و ساز در پارک شهر سقز را نگرفت که یک سوم ان توسط بازارچه و اتش نشانی و مجتمع فرهنگی و خانه خیرین و غیره و غیره بلعیده شد؟ چرا کسی جلو جادهکشی به تمام کوههای منطقه را نگرفت؟ چه کسی این جادهها را میکشد و بولدوزر به کوه میفرستد؟ جاده که باشد میدانید بالاخره کسی از آن عبور خواهد کرد، این قانون ناگزیر است، چرا شما از کوه بالا میروید؟ چون کوه وجود دارد. تمام شهر توسط ماشین در حال اشباع است میتوانید جلو همه را بگیرید؟ شما یقه ضعیفها را گرفته و قویها را بیخیال شدهاید! چرا در مانورهای نظامی که جلو چشمان شما کوهها را گلوله باران میکنند ساکت میمانید ولی 9 ماشین ورزشکار یک حرکتی را برای یک بار انجام دادهاند دنیا کن فیکون شد؟ بزرگراه شمال را که دیگر داستانش را میدانید. من قلبم با شماست ولی شما به قولی گزینشی برخورد میکنید، به قول خودمان کوپان را چسبیدهاید و خر را ول کردهاید!
|
| شوان |
به خوا ئهم دهم و زمانه ئهمان ههیانه کهس پێیان ناوێرێ. ئاخر بڵێ نانت نییه، ئاوت نییه، به ماشین بۆ سهر شاخ چوونتان له چییه؟ کاکه تا زووه و کار لهوه زیاتر قووڵ نهبوهتهوه بڵێن ههڵهمان کردوه و خۆتان رزگار بكهن تا پێستی شۆرای شار و تهربیهت بدهنییان کهوڵ نهکردوه. وادیاره تا ئێسته تووشی ..... خۆتان نهبوون. بابه ئابڕووی شاری سهقز و شۆراکهی و تهربیهت بهدهنیهکهی به یهک جاری چوو، با له لای ئهو تارانی و تهورێزیانهش لهمه زیاتر نهچێ. حهک مهبارکم نهکرد بۆ شۆرای شارمان! ئهرێ کاکی ژینگهپارێز تا ئێستا له کوێ بوون؟ بریا زووتر بهاتبایهن و ئهم کێشهتان چارهسهر کردایه. زۆر سپاس بهڕێزان، منیش لهگهڵتاندام.
|
| رامیار |
دوست عزیزی كه با نام "سقزی" كامنت نوشتهای، خوب میدانم تو کی هستی و خود هم خوب میدانی که میشناسمت. اما بحث کوهنورد نیست بحث فعالان محیط زیست است ما مخالف لذت بردن دوستان از طبیعت به اصطلاح خدادادی نیستیم، اما نه به قیمت نابودی طبیعت! روز اولی که تصمیم به درآمیخته شدن روحمان با طبیعت گرفتیم عهد کردیم که نگذاریم ذرهای این طبیعت آسیب ببیند و به هر قیمتی که باشد حتی به قیمت از بین رفتن روابط اجتماعیم و تا به هدف نرسم دست بردار نیستم، اگر تمام این دوستان از من برنجند از تعهدم دست بر نمیدارم. من بیش از همه چیز طبیعت برایم مقدس است و تا لحضهی آخر من و همراهانم هستیم و خواهیم ماند، پرقدرت تر از آنچه شما فکر بکنید. اما هدف از این اطلاع رسانی گسترده به ارگانها و رسانهها چه بود؟ هدف اطلاع رسانی به عموم مردم است و همچنین مانع از گسترده شدن فعالیتهای مخرب در شهرستانهای دیگر و حتی مرکز استان کردستان و این اقدامات هیئت اتومبیل رانی سقز اگر از بدو شکل گیری به پیست اتومبیل رانی محدود نشود این موضوع به مرکز استان و شهرستانهای دیگر نیز خواهد کشید، آن زمان دیگر هیچ فردی از هیچ طبیعتی لذت نخواهد برد که خوشبختانه مسئولین به خوبی این امر را درک کردهاند و هراس آنان سرایت این موضوع به شهرهای دیگر است. از این رو دیگر ما هیچ شکایتی نخواهیم داشت و این مسئولان فهیم ملی و استانی هستند که نگران و پیگیر هستند که با حمایت خبرگزاریها این روند سریع تر خواهد بود. متاسفانه هیئت اتومبیل رانی با این بیانیه به شعور و درک و فهم فعالان محیط زیست توهین کردند و این توهین متاسفانه گریبان مسئولان به راستی فهیم استان را گرفته است و آنان را به شدت آزرده خاطر نموده است و من از این قضیه به شدت متاثر شدم. شاید اگر فقط به شخص من توهین میشد به خدا قسم اگر ذرهای بد به دل خود راه میدادم اما نمیتوانم از توهین آنان به مسئولان پیگیر استان و کشور بگذرم، چون من هم رسالتی دارم و تعهد اخلاقی به این دلسوزان و طبیعت بی نظیر سرزمینم و برای طبیعت سرزمینم از هر ابزاری استفاده خواهم کرد، با هر ادبیاتی! با هر ادبیاتی که بتواند به این امر کمک بکند. با سپاس از دوستان مرکز خبررسانی سقز برای ایجاد چنین فضای مثبتی.
|
| شاید ورزشکار |
بنده ضمن احترام فراوان برای کوهنوردان و محیط زیست که از ته دل به این مسئله ایمان دارم حق را به کوهنوردان و جامعه آنان میدهم که نگران این مسئله باشند و کار به حقی است ولی خدا را شاهد میگیرم به عنوان یکی از کسانی که در این سفر شرکت داشتهام حتی یک متر از مسیر جاده متروکه موجود در کوهستان خارج نشده و هیچ اسیبی به هیچ کجا وارد نشد و حتی تمام زبالههای قبلی هم جمع اوری و به شهر حمل شد و در خاتمه به جرات میتوانم بگویم هیچ نوع خودرو معمولی نمیتواند این مسیر را بالا برود و تکرار این مسئله هم نه به خاطر این حرفها ولی به خاطر عشقی که ما به کوه و طبیعت کردستان داریم اتفاق نخواهد افتاد. ما هم به اندازه شما به این طبیعت عشق میورزیم و خاک کردستان را حراست خواهیم کرد.
|
| آزاد |
اين كوهها مقدسه و بايستی از هر عملی كه موجب تخريب اونا میشه جلوگيری كرد، اين كار من رو ياد قاچاچیها میندازه تا ورزشكارا. بهتره كه هيت اتوموبيل رانی و شورای شهر و تربيت بدنی رسما از مردم معذرت خواهی كنند تا از اين بيشتر متهم به جهالت در ورزش و حفظ محيط زيست نشن.
|
| ئاوات |
سڵاو بۆ ئێوه. هیوادارم بهو ئاسته له پێشکهوتن بگهین که بگهینهوه بهو فهرههنگه راستهقینه که به شێوازێكی درووست كهڵك له ژینگه و سهرچاوه سروشتیهكان وهرگرین. زۆریش خۆشحاڵم که ئهبینم كهسانێكی وریا له كۆمهڵگاكهماندا بوونیان ههیه كه ههوڵ ئهدهن ئهم میراته لهنێو نهچێت و بمینێتهوه بۆ نهوهی داهاتوو.
|
| یکی از فعالان محیط زیست |
عمری است در جریان این موجهای مخرب زیست محیطی هستیم و میدانیم در قبری که مرده در آن نیست نباید فاتحه خواند، اما این اولین بارمان نیست که با این مسئله بر خورد میکنیم و خوب میدانیم در کجا باید چه چیزهایی گفت! رسم دنیای اینترنت و رسانه همین است کسی که قواعد این بازی را بلد نیست در هر صورت شکست نصیبش میشود! فردی که بیانیه هیئت اتومبیلرانی را نوشته است قطعا قواعد بی رحمانهی دنیای رسانه را نمیداند و نمیداند بلد نبودن این بازی حکمش شکست است و چشم بسته وارد شدن و بازی کردن با کلمات میتواند چقدر برایشان گران تمام شود. منتظر این بیانیه رسمی و مستند بودیم و شاید نمیدانید حرفی نسنجیده در بیانیه که خوشبختانه عمده جملات اینگونهاند میتواند عواقب بسیار سنگینی برای بازیگر آن داشته باشد. مرگ تالابها، فاجعه آسفالت كوه -دماوند، تخریبهای انسانی و زبالههای دیداری، تخریب کوهستان الوند همدان، نابودی منابع انسانی و طبیعی و میراث فرهنگی، آری عمری با همهی این فاجعهها دست به گریبان بودیم و میدانیم چه میخواهیم و چگونه به نتیجهی دلخواهمان برسیم! در جایی که وزارت راه و ترابری مغلوب فعالان محیط زیست در دماوند شد همین بازی خطرناک رسانهای منجر به عقب نشینی آنان شد و متن نامهی رهبر انقلاب در خصوص میراث انسانی و طبیعی میتواند حسن ختامی باشد بر تمام این تقلاها! دیدید؟ دیدید نمیتوانید با ارزشهای ملی بازی کرد؟ دیدید رسم بازی رسانهای را نمیدانید؟ و آیا خبر از خبرگزاریهای مطرحی همچون فارس، تابناک و مهر دارید؟ که چه بر روزگار این بازیگران ناشی میآورد؟ ما خوب میدانیم چه میخواهیم و شما هم همبازیهای خوبی برایمان هستید! آفرین بر شما بر شمایی که نمیدانید در چه وضعیتی قرار است گرفتار شوید! و چه آسان بازی خوردید! آسانتر از آنچه فکر میکردیم و درود بر شما که با این اقدامتان فاتحهای برای اتومبیلرانی خواندید و کوهستان و محیط زیست را اندکی آسوده خاطر کردید. منتظر انتشار در رسانههای ملی باشید، خبرگزاریها دیگر به اسم ریاست تربیت بدنی و شورای شهر خندهیشان میآید و این را در هفتههای آینده به صورت مکتوب خواهید دید.
|
| فرهوێژ |
برایانی بهرێزم من وهک کهسێکی خهڵکی گوندی "بس" که له تهنشت کێوی چل چهمه ههڵكهوتوه، چهند ساڵ لهوهپێش که پڕۆژهی كێشانی جاده له لایهن فهرمانگهکانی سهقزهوه به مهبهستی لهنێوبردنی ژینگهی ناوچهكه و ههروهها كۆنتڕۆڵ و چاوهدێری كردنی دهوڵهت بهسهر دهڤهرهكهدا هاته ئاروه، ناڕهزایهتی خۆمم دهربڕی و به کوردی سهری خۆمم زۆر دا به دار و بهردا، بهڵام کهس نهبوو بهم کارهی من رازی بێت و وڵامم بداتهوه. به خوای گهورهی بهدیهێنهری چل چهمهی جوان سوێند ئهخۆم كه ئهم کاره زۆر له سهر ژینگهی ئهم ناوچهیه کاریگهر دهبێ و ههرچی رۆژه دهیان کهس لهو رێگهوه دهڕون بۆ شاخی چل چهمه و به قهولی سابڵاغیهکان ئهو ناوچهیه به گوو دهکێشن. واته ئهو ههموو گوڵ و گیا و باڵنده جوانهی چل چهمه لهناو دهبهن. ئهم کارهی ئهو دۆستانه جگه لهوهی که ویستوویانه ناوی خۆیان وهک یهكهمین تیم بۆ سهرکهوتن به سهر چل چهمهدا تۆمار بکهن هیچی دیكهی تێدا نییه. هیوادارم ئهو رێگهی ماشینهش کوێرهوه بێت، چونکه ئێمه دهزانین و دیومانه که ماشین رووی له ههر جێگهیهک کردبێت وێرانی کردوه. خوایه چل چهمه و دهیان کێوی خۆشی دیکه لهم کاره بپارێزی.
|
| سقزی |
سلام، میدونی مشکل کوهنوردان عزیز چیه؟ اینه که بگن فقط ما به قله این کوهها صعود کردیم. اولا مشکل تخریب طبیعت چه ربطی به ورزش کوهنوردی داره که سنگشو به سینه میزنن؟ دوما تجهیزات کوهنوردی هم کمتر از ماشین آلات اتومبیل رانی نیست، چرا خودشون هر جا میرن پرچم میزنن که قله رو فتح کردیم ولی هر کس دیگهای این کارو بکنه ایراد داره؟ مگه این کوهها ارث باباشونه سرش دعوا میکنن؟ حق همه مردم اینه که از طبیعت خدادادی استفاده کنند.
|
| erfan |
بهسی کهن، ئهگینا خۆم وڵامتان ئهدهمهوه. ههر وهکوو مناڵ به یهکدا ههڵ ئهچن! گهرهکتانه ئابڕووی یهکتر ببهن؟ عهیبه تا کهی!
|
| كوردستانی |
كاكه گیان خۆ خهیانهت تهنها ئهوه نییه كه چهك به دژی نهتهوهكهی خۆت ههڵبگری و ببیته كهواسووری بهر لهشكهر! شێوهیهك له خهیانهت و خۆشخزمهتی ئهوهیه كه كهسانێك به كاری فهرههنگی دهیكهن و بابهت و نووسراوهی ناڕاست و چهواشهكارانه و پڕ له درۆ به دژی نهتهوهكهی خۆیان بڵاو ئهكهنهوه، بۆ وێنه ئهتوانم ئاماژه به ناوی كهسێكی خائین وهك عێرفان قانعی فهرد بكهم. له بواری وهرزشیشدا ئێمه خائینمان زۆره، كهسانێكش كه بهم شێوه به ماشینه زل و زهبهلاحهكانیان هێرش دهكهنه سهر شاخ و كێو و دۆڵ و پێدهشتهكانی كوردستان و ژینگهی نیشتمانهكهمان وێران ئهكهن، چ جیاوازیهكیان لهگهڵ ئهو دوژمنانه ههیه كه به تۆپ و تانكهكانیان كوردستانیان كاول كرد؟ هیوادارم ئهم بهڕێزانه بهخۆیاندا بێنهوه و له داهاتوودا كردهوهی لهو شێوه دووباره نهكهنهوه و شاخه سهربهرز و خۆڕاگرهكانی كوردستان بریندار نهكهن.
|
| همشهری |
دوستان ماشين سوار، نوشتن انشا و.. همه كاريست كه برای توجيه كار ناسنجيده و ناشايست بازشدن پای اتوموبيل سواران به طبيعت بكر منطقه و ازبين بردن زيباييهای آن؟ بسيار متاسفم كه مسولين شهر همچون رييس تربيت بدنی و يا شورای شهر بدون تفكر از انجام چنين كار ناروايی عملا پرچمدار تخريب محيط زيست شدهاند. اينگونه هجوم به محيط زيست را به هيچ عنوان با تظاهر به روزهداری و افطاری و سحری خوردن مسولين بسيار متدين شهر در قله چهل چشمه كه در تعهد آنها به انجام فرايض دينی شكي نيست و اگر هم اعلام نمیكردند لااقل خداوند از روزه و نماز آنها باخبر بود توجيه پذير نيست، ولی حداقل توانستند كه بگويند مردم ما روزهايم و با زبان روزه محيط زيست را تخريب میكنيم.
|
| ورزشکار |
کوهنوردان عزیز چرا همیشه نیمه خالی لیوان رو میبینید و دوست دارید فقط شماها به جاهای دیدنی دسترسی پیدا کنید؟ اتفاقا کار بسیار عالی و قابل تقدیری بود، چون ازاین به بعد افراد بیشتری میتوانند طبیعت زیبای کردستان را ببینند و از آن لذت ببرند. در ضمن استفاده از طبیعت سهم همه مردم است نه فقط افراد خاصی مثل شما. با تشکر
|
| دژ به درۆ |
له وڵامی شۆفێڕهكان و ماتۆڕسوارهكان به جوانی دهردهكهوێ كه ئهیانهوێ گهندكارییهكهیان به چارشێوی شوڕا و بهرپرسان و ههواڵنێران پاساو دهنهوه. ههروهها بۆیه ئاماژهیان به پارشێو و بهربانگ كردووه. منیش لهگهڵ بۆچوونی لایهنگرانی ژینگهدام.
|
| زريان |
ئهگهر ئهو بهرێزانهی وهڤدی ئۆتۆمبيل لێخوڕین بلێن كه ههر كهس و ههر سهرچاوهيهكيان وهك : "تربيت بدنی و شورای شار و فرماندار و ..."، ئاگاداری ئهم ههنگاوهی ئهوان بوون، به بڕوای من كارێكی ههڵهیه و خيانته به سروشت. دهرباز بوون و كردنهوهی رێگای كوێستانهكان بۆ ماشين و نمايش و ويراژدان بهسهر سروشت و گژوگيای ئهوێدا دهبێته هۆی لهناوچوونيان و دهبێته هۆی ئهوه كه مرۆڤی زياتر له داهاتوودا راحهتتر دهست بهوێ پهيدا بكهن كه ئاكامهكهی لهنێوچوونی سروشتی كوێستان و بنهبڕ بوونی گژوگيای وهك رێواس و ... و به دوای ئهوهشدا كۆبوونهوهی زبڵ و پیسبوونی ژینگهی بهدوادا دێت كه ئهمانه ههمووی مهترسيیه بۆ سهر سروشتهكهمان. تكايه لهمه بهدواوه لهم جۆره كارانه مهكهن. ئهوهی كه دهفهرموون ئيمدادی كوێستان و ئاگر كوژێنهوه ئهكهن بۆخۆی شتێكی جوانه. بهڵام ئايا گهنم و زهویو زار و تهپهكانی نزيك ناوشاريش كه ئاگريان گرت ق ئاگركوژێنهوهكان تهنانهت به هێلیكۆپتێریش نهیانتوانی ئاگركه بكوژێننهوه، ئێوه چۆن له سهر شاخی چل چهمه ئهتوانن ئهم كاره بكهن؟! له باسی فرياكهوتنيشهوه ههر ئهو مهسهله ههيه، ئاگهر 10 شاخهوان به پێ و پێڵاو له شاخهكانی چل چهمه يا نهكهرۆز و... بۆ شاخهوانی بچن، ئيحتماڵ و ئهگهری ئاگركهوتنهوه و پێداويستيی فرياكهوتن زۆرتره يا 100 نهفهر به ماشين؟ تكايه وكوو ئهركێك ههموومان سروشتهكهمان بپارێزين.
|
| رامیار |
|
متاسفانه شاهد نشر اکاذیب از طرف هیئت اتومبیلرانی سقز هستیم، چرا که بنده به عنوان روابط عمومی هیئت کوهنوردی و آقای قادر افرند رئیس هیئت به هیچ عنوان نه در جریان چنین اقدامی بودهایم و نه کسب اجازهای شده، در ضمن هیئت کوهنوردی نمیتواند به کسی چنین اجازهای بدهد. بلکه خود شاکی این ماجراست! نکته دوم: من وقتی با آقای ماجد امامی صحبت کردم ایشان خطاب به من گفت که "اینهمه قاچاقچی به آنجا میرود چرا شما صدایتان در نمیآید؟" آری رئیس اداره تربیت بدنی و رئیس شورای شهر را با قاچاقچیان مقایسه میکنند! چون آنان این کار را میکنند پس دلیل موجهی برای این دوستان است! آیا تا چه اندازه تربیت بدنی و شورای شهر به معلولین کمک نمودهاند که وارد حیطهی کاری دیگر هیئتها خواهند شد و برای توجیه کردن به نشر اکاذیب روی آوردهاند! و آیا اینان چند متر از آتشهایی که در اطراف سقز بر پا شده بود را خاموش نمودند که امروز به کوهستان چهلچشمه میروند که پیشگیری از آتش سوزی نمایند؟ به گواه رئیس اداره منابع طبیعی حتی یک متر هم شورای شهر و تربیت بدنی به اطفای حریق مراتع اطراف سقز که کمتر از یک کیلومتر فاصله داشتند کمک نکردهاند! آیا تا کنون هیئت اتومبیل رانی در کدام برنامهی امداد و نجات شرکت کردهاند که با این مطلب خلاف واقع سعی در توجیه این عمل ناپسند نمودهاند؟ در ضمن این اقدام آنها دخالت در کار مستقیم هیئت کوهنوردی است و حتما میبایست مراتب را به اطلاع هیئت کوهنوردی و هلال احمر شهرستان برسانند که اینگونه نبوده و نیست! حتی اگر جادهای هم وجود داشته باشد که نیست و من عکسهایی از این دوستان دارم که نشان میدهد آنان در روی جاده قرار ندارند و نمونهی ان قلهی چهل چشمه است! در ضمن حتی اگر جاده وجود داشته باشد قانون در این رابطه میگوید که هیئت اتومبیل رانی فقط حق فعالیت در پیست را دارد و خارج از پیست هیچگونه حق فعالیتی ندارد که من این موضوع را از طریق مسئولان کشوری و استانی پیگیری نمودهام و در آیندهای نزدیک با سیر روند اداری این دوستان را تفهیم خواهد کرد! مطالب بسیاری در این رابطه برای محکوم کردن این دوستان دارم و تا زمانی که به این امر به طور کامل نرسیدهام فعلا عنوان نمیکنم اما فقط این را میخواستم عرض نمایم که این مورد از طریق: فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی، انجمن دیدهبان کوهستان، بنیاد زاگرس شناسی، استانداری محترم کردستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی سطح استان کردستان، اداره کل منابع طبیعی استان کردستان، اداره کل محیط زیست استان کردستان، هیئت های کوهنوردی شهرستانهای منطقه، NGO های فعال محیط زیست منطقه، شورای اسلامی شهرستان سنندج، هیئت کوهنوردی استان کردستان جناب آقای مهندس موسی مرادیانی، نشریات و رسانههای نوشتاری و اینترنتی، وبسایتهای فعال محیط زیست و خبرگزاریها و.... همچنین متاسفانه سایت ورزشی آروکمپ این بیانیه را تغییر داده است و در اقدامی غیر ژونالیستی و غیرحرفه ای متن مربوط به ادعای کذب هیئت اتومبیلرانی را مبنی بر همکاری رئیس هیئت کوهنوردی و اعضای هیئت را تغییر داده است. امیدوارم این مسئله در این سایت رخ ندهد چرا که وظیفهی همهی ما صداقت در امر خبررسانی است که خدا ناکرده به این مشکل دچار نشویم. این اقدام آنان مهر تاییدی بر ادعاهای کذب هیئت اتومبیل رانی است.
http://saghez.org/index.php?besh=dreje&id=1815
http://www.lawansaqez.blogfa.com/post-621.aspx
|